Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Algemeen bestuur, bedrijfsvoering en financiën

dinsdag 18 januari 2022

20:00 - 23:00
Locatie

Digitaal

Voorzitter
J.H.J. van Nimwegen

Agendapunten

  1. 1
    Opening en mededelingen
  2. 2
    Spreekrecht
  3. 3
    Vaststelling agenda
  4. 4

    Highlights eerste Algemene vergadering MRA
    Opdracht kwartiermaker Algemene Vergadering
    In de samenwerkingsafspraken is opgenomen dat voor een periode van twee jaar de burgemeester van Almere zal fungeren als kwartiermakend voorzitter.
    Er zijn geen verdere specificaties opgenomen over wat zijn opdracht precies inhoudt.
    De opdracht zal met de kwartiermaker wordt in de Algemene Vergadering besproken.
    Tijdens de vergadering zijn enkele punten meegegeven die eventueel gewijzigd of aangevuld zullen worden in de opdracht.
    *Kwartiermaker gaat zelf over hoe hij zijn rol gaat invullen en hoe hij zijn activiteiten gaat organiseren en uitvoeren.
    *De relatie met de raden en Staten en de MRA Raadtafel wordt als zeer belangrijk gezien in de AV en daarom moet het maken van goede werkafspraken hiervoor een goede plek krijgen in de opdracht van de kwartiermaker.
    *Ook de relatie met het Bestuur verdient een goede uitwerking: de Algemene Vergadering zou het Bestuur moeten controleren, maar hoe krijgt dat dan vorm?
    *De aanstaande gemeenteraadsverkiezingen, in maart 2022, vormen een mooi resetmoment voor de MRA: een moment waarop de nieuwe raadsleden en bestuurders op een goede manier kennis kunnen maken met de MRA.
    De MRA kan zich daar opnieuw voorstellen en gelijk goede verhoudingen smeden, om zo een voortvarend vervolg van de samenwerking te bewerkstelligen.
    *De kwartiermaker krijgt het mandaat van de vergadering om de opdracht, met inachtneming van de opmerkingen en suggesties die ter vergadering zijn gedaan, in afstemming met de vicevoorzitter nader uit te werken.
    Proces Jaarplan 2022
    In de nieuwe samenwerkingsafspraken is voorzien in een aantal nieuwe documenten en in nieuwe procedures om die documenten vast te stellen.
    Doordat de nieuwe samenwerking op 10 december van start is gegaan, moet het financiële kader (de meerjarenbegroting) nog aan de raden en Staten ter consultatie worden voorgelegd alvorens een uitwerking voor 2022 in de vorm van een jaarplan en een termijnagenda kan worden opgesteld.
    In de Algemene Vergadering is daarom een procesvoorstel besproken voor het overgangsjaar 2022.
    Hierover is het volgende afgesproken: -
    *Voor de eerste helft van 2022 zal worden gewerkt op basis van de begroting gelijk aan die van 2021.
    *In de eerste helft van 2022 zal een meerjarenbegroting worden opgesteld voor (de rest van) 2022, 2023 en 2024 (gelijk aan de resterende looptijd van de MRA Agenda), die nog voor de zomer in de Algemene Vergadering zal worden besproken en daarna aan de raden en Staten zal worden toegestuurd.
    *Op basis van de kaders van de meerjarenbegroting zal een jaarplan voor het resterende deel van 2022 worden opgesteld, met daarin ook een gespecificeerde begroting.
    Dit jaarplan zal worden vastgesteld in het Bestuur, en moet passen binnen de meerjarenbegroting.
    Vergadering onderschrijft de noodzaak van maatwerk in dit overgangsjaar en is van mening dat vanuit het bestuur/MRA-Directie hierover goed gecommuniceerd moet worden naar de deelregio’s, raden en Staten en de raadtafel. Zodat ieder op de hoogte is van het proces wat dit jaar gevolgd wordt en in hoeverre dit afwijkt van de processen en procedures in de samenwerkingsafspraken.
    Hierbij is het van belang om qua timing rekening te houden met de komende gemeenteraadsverkiezingen.
    De concept meerjarenbegroting zal dan ook pas na de verkiezingen worden verzonden naar alle raden en Staten van de deelnemers voor hun wensen en opvattingen.
    Inzet is de achtwekentermijn wel voor het zomerreces af te ronden.
    Aad Schoorl
    Wethouder
    P.s. De ontwikkelingen betreffende de MRA zullen besproken worden in de commissie ABF.
    De informatie betreffende de ROM zal, vanwege het economisch aspect, gedeeld worden in de commissie MME
    ( Vanwege het algemene karakter is er voor gekozen om de informatie ROM voor de commissie MME van 19 januari via een memo met de gehele raad te delen.
       Dit memo wordt deze week verzonden )

  5. 5

    Volgt nog.

  6. 7
    Mededelingen van de portefeuillehouder(s)
  7. 8

  8. 9
    Rondvraag en sluiting